اندوباریر و درمان موفقیت آمیز دیابت نوع 2

10 مارس 2017- یک لوله‌ی پلاستیکی بنام EndoBarrier که به عنوان جایگزین جراحی بای پس معده بکار می‌رود، می تواند به درمان چاقی و دیابت نوع 2 کمک کند.

 دانشمندان مدعی هستند که این روش درمانی 15 دقیقه‌ای که نیازی به جراحی ندارد به میزان قابل ملاحظه‌ای وزن بیماران را کاهش داده و عوارض ناشی از بروز بیماری دیابت را بهبود می‌بخشد. این درمان استثنایی جایگزینی ارزان و بی‌خطر برای جراحی بای پس معده است و شامل وسیله‌ای موسوم به «اندو باریر» می‌باشد.  EndoBarrier یک لوله‌ی 60 سانتی متری است که از طریق گلو با روش اندوسکوپی وارد روده‌ی کوچک می‌گردد تا مقدار غذایی که در بخش ابتدایی روده‌ی باریک هضم می‌شود را کاهش دهد.

این وسیله ساخت یک شرکت تحقیقات پزشکی در آمریکاست، محققان می‌گویند: جراحی چاقی به دلیل وزن زیاد بیمار و بیهوشی می‌تواند بسیار خطرناک باشد به همین خاطر دستیابی به روشی که نیاز به جراحی نداشته باشد، بسیار حائز اهمیت بود. هزینه استفاه از اندوباریر نصف هزینه ی ساده‌ترین جراحی‌های چاقی است.

 

دانشمندان دانشگاه بیرمنگام این دستگاه را موثر و ایمن می‌دانند، در یک مطالعه‌ی جدید که نتایج آن در کنفرانس متخصصان دیابت بریتانیا ارائه گردید، دانشمندان یافته‌های مطالعه‌ی موفقیت آمیز خود را ارائه کرده و اعلام نمودند که این ابزار گزینه‌ای ارزشمند در کاهش هزینه‌های بیمه‌های خدمات درمانی مرتبط با دیابت است.

دکتر Robert Ryder از بیمارستان شهر بیرمنگام گفت: از آنجائیکه مطالعات انجام شده بر روی EndoBarrier نتایج امیدوار کننده‌ای را در درمان موثر دیابت نوع 2 ارائه داده بود، ما می‌خواستیم گزینه‌ای جدید را برای کمک به برخی از موارد سخت به سازمانهای خدمات بهداشتی کشور ارائه دهیم، ما بر این باوریم که این وسیله‌ یک وسیله‌ی موثر و ایمن است و بیمارستان‌های خدمات بهداشتی در سراسر انگلستان به راحتی می‌توانند این سرویس را به بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع 2 ارائه دهند.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که درمان با EndoBarrier موجب بی نیاز شدن 6 بیمار مبتلا به دیابت از تزریق انسولین گردید. در این مطالعه 25 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که به طور متوسط حدود 12 سال به این بیماری مبتلا بوده و به درمانهای معمول پاسخ خوبی نمی‌دادند، شرکت داشتند.

 یک سال بعد از این کار، EndoBarrier برداشته شد، از وزن اکثر شرکت کنندگان بیش از 15 کیلوگرم کاسته شد و مقدار قندخون و فشارخون این افراد کاهش یافت.

 رئیس سازمان خدمات بهداشتی در Nick Harding OBE و غرب بیرمنگام، پرفسور Nick Harding OBE گفت: ما بسیار خرسندیم که این سرویس در بیمارستان شهر بیرمنگام به بیماران ارائه می‌شود، نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان می‌دهد که بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع 2 که از این وسیله بهره‌مند شده‌اند به کاهش وزن قابل توجهی رسیده و در مجموع به سلامت بهتری دست یافته اند، این یک مثال عالی از کاربرد یک نوآوری در بهبود کیفیت زندگی بیماران است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/new-findings-show-endobarrier-to-be-successful-in-treating-type-2-diabetes-94607728.html